torsdag 19 september 2013

Får en sjukhusdirektör köra över den politiska ledningen?

Jag har tidigare skrivit många gånger om UCC (Uppsala Cancer Clinic) där Akademiska sjukhuset vägrar remittera patienter till den privata kliniken. Konflikten har pågått i nästan 15 månader och något avtal med kliniken har inte tagit form. Denna grupp av patienter är de mest drabbade cancerpatienter och behöver allt stöd för att få den bästa vården. Den bästa vården kan utan tvekan ges på UCC. De som jobbar på UCC har (så gott som alla) varit anställda på Akademiska under en lång tid. Cancerkirurgen Haile är ledande i hela Europa (och kanske i hela världen) när det gäller behandling av denna cancerform. Patienterna remitteras från (i princip) alla landsting i Sverige och andra delar av världen till UCC i Uppsala medan Uppsala länslandsting med Akademiska sjukhuset i spetsen vägrar remittera patienterna dit. Lokal press, radio och TV har rapporterat under en lång tid om stopp för remisser till UCC utan att det har hänt någonting. För några veckor sedan kom ett glädjande besked från den folkpartistiske landstingsrådet Ludvig Larsson (som nu är pappaledig), ordförande i produktionsstyrelsen om att nu kan patienterna remitteras från Akademiska till UCC. Nu tycks Akademiska sjukhusledningen inte acceptera detta. Häromdagen såg jag en intervju med sjukhusdirektören som tycker att det inte finns behov att remittera patienter till UCC. Alltså en sjukhusdirektör som kör över den sittande politiska majoriteten (i praktiken kör han över mina gamla alliansvänner i landstinget eftersom jag själv var sjukvårdslandstingsråd perioden 2006-2010). Sjukhusdirektören tycks glömma att landstinget är en politiskstyrd organisation. Folkpartiet har agerat, enligt min mening, helt rätt under den långa konflikten genom att stå på patienterna sida och krävt remiss till UCC. Nu när FP-landstingsrådet är pappaledig har FP-vikarierande landstingsråd Lina Nordkvist agerat kraftfullt och kräver remiss till UCC. Vad gör Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna? Ska de låta en sjukhusdirektör köra över dem? Vad har alliansens slogan "Patienten i Centrum" tagit vägen. Jag tycker att Sjukhusdirektörens agerande borde leda till hans avgång och en ursäkt. Personligen skulle jag inte sitta i en sådan majoritet om jag var kvar som landstingsråd i Uppsala. Det som krävs egentligen är ett avtal mellan hälso- och sjukvårdsstyrelsen och produktionsstyrelsen att patienterna får vård på UCC. Först då kan Akademiska sättas på plats.

Inga kommentarer: